Burgerschap neemt een belangrijke plaats in binnen ons onderwijs. Jaarlijks zijn de leerlingenraadverkiezingen. Dan vormen de kinderen in groepjes van drie een politieke partij en gaan ze na een actieve campagneperiode met elkaar in debat en naar de stembus.
Dit schooljaar hebben de leerlingen van groep 5/6 ook meegedaan aan de Tweede Kamerverkiezingen. Ze konden zichzelf natuurlijk niet verkiesbaar stellen, maar ze hebben zich wel verdiept in de verschillende partijen.
Ze hebben eerst gekeken welke van de volgende thema’s zij het meest belangrijk vinden en waarom:
Armoede Dierenwelzijn Kinderrechten Klimaat Vluchtelingen
Daarna zijn ze met elkaar in debat gegaan over de stelling:
’Er moeten speelvelden en huizen verdwijnen, zodat de dieren in Nederland een groter leefgebied krijgen.’
Bij aanvang, tijdens en na het debat is de leerlingen om hun mening gevraagd. Zijn ze voor, tegen of zijn ze voor & tegen tegelijkertijd? Duidelijk werd dat de leerlingen gedurende het debat hun mening bij stelden op basis van de sterke argumenten van een ander. Dan keken ze met andere ogen naar de stelling en welke gevolgen deze stelling heeft voor zowel de mensen als de dieren.
Naar de stembus
Op woensdag 22 november hebben de leerlingen van 15 partijen de promotievideo bekeken, hierover gesproken en zijn ze naar de stembus gegaan. De uitslag was een nek-aan-nekrace tussen D66 en Partij voor de Dieren. Deze twee partijen werden gevolgd door de BBB en GL/PvdA. Ook CDA, NSC, VVD en SP kregen een stem. De andere partijen kregen dit jaar geen stem van de kinderen van groep 5/6.
We zijn benieuwd naar de uitslag van de landelijke Tweede Kamerverkiezingen!
Bron: De Meerkoet